photo-1493770348161-369560ae357d

Smartfood je rezultat nutricionističke vizije, iza koje stoji stotine istraživača iz čitavog svijeta i koja govori o izvanrednoj hrani.

Istraživači na projektu Smartfood sa Evropskog instituta za onkologiju iz Milana, odabrali su 30 namirnica i vrsta hrane koja je „pametna“, inteligentna i lako dostupna. Podijeljena je na dvije vrste:

  • Smartfood – hrana za dugovječnost, ona koja utiče na smanjeni unos kalorija i genetske tokove koji regulišu trajanje životnog vijeka. Dvadeset Smartfood namirnica za dugovječnost koje su bogate korisnim sastojcima i koje sadrže molekule koji utiču na gene su: crvene narandže, špargle, japanska jabuka, kapar, crveni kupus, trešnje, čokolada, crni luk, kurkuma, jagode, šumsko voće, zelena salata, plavi patlidžan, jabuke, ljubičasti krompir, crne šljive, ljute papričice i crvena tucana paprika, crveni radič, zeleni i crni čaj, grožđe.
  • Smartfood –  hrana koja štiti, ona koja je pametna, brilijantna jer posjeduje supstance koje pomažu u odbrani od bolesti. Deset Smartfood namirnica koje štite su hrana i kategorije hrane koja u osnovi ima vitamine, minerale, polifenole i dobre masnoće, a to su: bijeli luk, integralne žitarice i njihovi proizvodi, aromatično bilje, koštunjavo voće, mahunasto povrće, ekstradjevičansko maslinovo ulje, hladnocijeđena ulja od sjemenki, sjemenke, povrće.

“U Italiji je nastao međunarodni pokret nazvan slow food, koji se bavi isprobavanjem lokalnih jela spremljenih na tradicionalan način, suprotnost onome što se naziva fast food.”

Kultura Smartfood je zasnovana na naučnim osnovama i predstavlja vid orijentacije koja pomaže da se napravi razlika između toga šta je dobro, manje dobro i loše na trpezi. Uz znanje o domaćim proizvodima, važno je poznavati istoriju hrane i ispratiti njen put do naše trpeze. Treba biti oprezan sa namirnicama industrijskog porijekla, koje u svom sastavu imaju previše šećera, soli i masti. Smartfood zasniva se na rezultatima naučnih istraživanja koje svako može da oblikuje prema vlastitom izboru. Predstavlja lični način ishrane koji vodi računa o ličnim preferencijama, stilu života, zdravstvenom stanju i genetskim predispozicijama. Otkrića tokom posljednjih nekoliko godina pomjeraju granice i pokazuju kako sastav pojedinih namirnica utiče na rad gena. Trpezom možemo promijeniti ono što je zapisano u genima i što naslijeđujemo. Kontrolišući gene možemo usporiti starenje, zaobići bolesti, slabosti i gojaznost. Ishrana ima veliku i odgovornu ulogu kada je riječ o zdravlju.  Nutrigenetika i nutrigenomika su  dvije novonastale discipline koje izučavaju dvosmjerni odnos između hrane i DNK. Smartfood ishrana potencira kvalitet namirnica, sedam „pametnih molekula “ koji se nalaze udruženi u hrani i piću, a to su: kvercetin, resveratol, kurkumin, antocijan, epigalokatehin galat, fizetin, kapsaicin. Ove molekule ne utiču na manju apsorpciju kalorija, već imaju sposobnost da aktiviraju metaboličke tokove koji pokreću i manjak kalorija. Obuzdavaju gene koji upravljaju nagomilavanjem masti, gene starenja i podstiču gene koji produžavaju život. Pored sastojaka koji utiču na dugovječnost, navodi se i hrana koja štiti tijelo i snadbjeva sastojcima neophodnim za savršeno funkcionisanje, od proteina do vitamina, od vlakana do ugljenih hidrata, od dobrih masti do mineralnih soli. Ukoliko se konzumiraju prave namirnice, ograničava se atakovanje hiperkalorijskih proizvoda i težina se održava na prirodan način. Takođe supstance koje se nalaze u ovoj vrsti namirnica imaju zaštitnu ulogu i spriječavaju arteriosklerozu, tumore, dijabetes, gojaznost i mnoštvo povrijeda.

Pametan obrok Smartfood ne diktira pravila vezana za grame, porcije ili broj obroka već predstavlja stvar izbora i prilagođavanje vlastitom životu. Temelji se na pet postulata.

SASTAV PAMETNOG OBROKA:

  1. Polovina obroka ( ručka ili večere) treba da se sastoji od povrća i voća. Preciznije rečano više povrća nego voća. Povrće je bogato vodom i vlaknima, te pruža sitost, apsorbuje šećere i masti i ima nizak procenat kalorija, takođe ovim putem unosimo i supstance koje su dobre za zdravlje, od fitokomponenti do vitamina. Idealno je da obrok bude što raznovrsniji da bi se obezbijedili svi hranljivi sastojci. Treba obraćati pažnju na boje: bijela kao karfiol, crvena kao paradajz, zelena kao tikvice, žuta i naranžasta kao mušmule i šargarepa, plava i ljubičasta kao smokve i plavi patlidžan.
  2. Četvrtinu obroka treba da čine žitarice. Prednost imaju integralne nerafinisane, bogate ugljenim hidratima, mikronutrientima i vlaknima. Vlakna daju osjećaj sitosti i kontrolišu apsorpciju šećera i masti kroz crijeva. Ugljeni hidrati sadrže glukozu koja je glavno gorivo organizma. Najbolje su žitarice u zrnu i integralne, koje su minimalno industrijski obrađene, kao što su pirinač, ječam, spelta, pšenica ili kukuruz.
  3. Četvrtina obroka proteini.  Mahunarke, koštunjavo voće i sjmenke (od suncokreta i bundeve).
  4. Dodaci u vidu dobrih masnoća i začini. Ekstradjevičansko maslinovo ulje i ostala hladno cijeđena ulja od sjemenki, izvor su nezasićenih masnih kiselina koje su nužne za organizam i imaju moć pročišćavanja arterija i sprečavaju arterisklerozu. Savršen dodatak uključuje začine od aromatičnih trava koje štite, obezbjeđuju vitamine, mineralne soli, fitokomponente i redukuju upotrebu soli.
  5. Smartfood su namirnice iz biljnog svijeta. Sve studije se slažu u jednom: jesti više namirnica biljnog porijekla, bar 2/3 od ukupne hrane koja se konzumira u toku dana. Namirnice životinjskog porijekla, od mlijeka do ribe, nisu isključene ali njihov unos ne bi trebao da prelazi 1/3 onoga što jedemo svaki dan. Napravite mjesta za voće, zeleniš, integralne žitarice i mahunasto povrće.

Smartfood predstavlja način na koji se može sastaviti jelovnik koji bi se sa zadovoljstvom koristio.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *