olive-oil-968657_960_720

Još je Homer ulje nazvao zlatnim kapima. U Odiseji, boginja Atina poklanja bočicu ulja Odiseju radi snage i ljepote..

Samo ekstratradjevičansko maslinovo ulje sadrži netaknuto bogatstvo vitamina E, polifenola, oleinske kiseline i polizasićenih masnih kiselina (omega-3 i omega-6). Da bi neko ulje moglo da se nazove ekstra djevičanskim, ono ne smije da bude tretirano na ekstraktivan način kao što je mehanički, već bez rastvaranja sastojaka, bez zagrijavanja na visokim temperaturama, bez procesa rafinisanja i bez miješanja sa drugim uljima. Mora uspješno da prođe ispit čula mirisa, ukusa i vida, i da se testira hemijsko-fizičkim parametrima koji će potvrditi pravi sastav lipida i procenat oleinske kiseline, monozasićene dobre masnoće.

“Hemijski sastav ekstradjevičanskog maslinovog ulja je omaž ravnoteži i harmoniji. Dar boginje Izde narodu starog Egipta.”

U prodaji se mogu naći i maslinovo ulje i ulje od komine masline, slabijeg kvaliteta. Oba prolaze proces retifikacije ili rafinacije kojim se oštećuju mnoge bioaktivne komponente, među kojima i vitamin E. Prvo se dobija mješavinom djevičanskog i rafinisanog maslinovog ulja. Ulje od komine dobija se cijeđenjem iz pulpe i sjemenki maslinki.

Hranljiva vrijednost ekstradjevičanskog maslinovog ulja nastaje zbog bogatstva oleinskom kiselinom, monozasićenom masnoćom i od izvjesne količine polizasićenih masnih kiselina (omega-3 i omega-6), dok je količina zasićenih ograničena. Dobrobiti za srce i krvne sudove se pripisuju i polifenolima i vitaminu E, koji sa ostalih 150 aromatičnih supstanci spadaju u bogatu riznicu sastojaka. Što je ulje starije, više gubi polifenole i vitamine, stoga je preporuka da se kupuje u novembru, kada je najsvježije.

Ulje iz sjemenki dobijeno hladnim cijeđenjem može da bude alternativa ekstradjevičanskom maslinovom ulju. Najviše se prodaju ulja od sjemenki suncokreta, kukuruza, kikirikija, pirinča i soje. Ona koja se tek otkrivaju su ulja od sjemenki lana i susama. Tehnika mehaničkog ili hladnog cijeđenja: prerada se obavlja na temperaturi između 25 i 37 stepeni, a ulje koje se na taj način dobija zadržava hranljive sasatojke.

  • Ulje sjemenki bundeve ima važnu hranljivu vrijednost jer sadrži fenole, karotenoide i nezasićene masne kiseline.
  • Ulje od sjemenki lana sadrži dobrih 57 grama omega-3 na svakih 100 grama proizvoda. Jedna zaista zapanjujuća doza ako se zna da ulje od soje sadrži 7,6 a eksatradjevičansko maslinovo ulje samo u tragovima. Ne treba ga koristiti pri kuvanju zato što pri zagrijavanju može da užegne upravo zbog količine polizasićenih masti koje sadrži.
  • Ulje od susama, tipično za azijsku kuhinju, sa nutricionističke tačke gledišta, obezbjeđuje oleinsku kiselinu, omega-6, vitamin E i optimalne količine kalcijuma, fosfora i gvožđa.

Ekstradjevičansko maslinovo ulje i hladnocijeđena ulja od sjemenki su odličan dodatak ishrani i mnoga istrživanja govore o njihovom dragocijenom učinku za naš organizam.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *